KOMMUNIKATION OM ESG OG BÆREDYGTIGHED SKAL VÆRE ÆRLIG, KONKRET OG PRÆCIS
I virkeligheden er kommunikation om bæredygitghed ikke anderledes end kommunikation om fx medicin, fødevarer, biler eller kosttilskud: Der er nogle regler, der skal overholdes i forhold til markedsføringslovgivningen. Og det sagte og skrevne skal være baseret på fakta og data. Uden hverken at overdrive eller underdrive.
For de fleste er netop det, den sværeste del. Derfor undlader mange virksomheder at kommunikere deres indsats, værdigrundlag og arbejde med bæredygtighed af frygt for at blive beskyldt for greenwashing. Modsat Greenhushing der dækker over, at virksomhederne ikke kommunikerer eller nedtoner indsats og proces af frygt for kritik og anklager om at greenwashe.
Tilbage står den ærlige, gennemsigtige og konkrete kommunikation, der tager afsæt i handling, fakta, mål og ikke mindst proces. Og den kan vi hjælpe jer med.
Kommunikation skaber intern stolthed – kom godt igang
Ved at positionere virksomheden som en ansvarlig aktør med fokus på mennesker, miljø og samfund bliver kommunikation vigtigt af flere årsager:
- Skaber intern stolthed og kan tiltrække medarbejdere
- Forbedrer omdømmet og stiller jer stærkere på markedet
- Er en inspiration for andre virksomheder
- Og ikke mindst fortæller den kunder, samarbejdspartnere og banker, at virksomheden er i proces og i fuld gang med at leve op til krav om samfundsansvar.
Indeholder:
1-2 workshops for ledelse og ansvarlige medarbejdere, 1-2 medarbejder workshops, et antal arbejdsmøder og konkret arbejde med kommunikation og markedsføring. Vi kan udkomme med den kommunikation, der er nødvendig i forhold til, hvor langt i processen virksomheden er. Det kan fx være
- Booster-workshops for medarbejdere, der inspirerer dem til at tage ansvar for egen indsats i forhold til virksomhedens ambitioner. Disse workshops skræddersyes efter dialog om ambitioner og forventninger.
- Udarbejdelse af manifest til egne kunder og samarbejdspartnere
- Udarbejdelse af plan for do’ and don’ts i forhold til kommunikation for at undgå både greenwashing og greenhushing
- Gennemgang af eksisterende kommunikation med en tætte-kam for at sikre, at budskaber lever op til Forbrugerombudsmandens anbefalinger og lov-krav.
- Konkrete tekster med budskaber om hvad I gør, hvor langt I er nået, mål og ambitioner omkring grøn og social omstilling. Teksten kan fx bruges på hjemmeside, i nyhedsbreve og i anden kommunikation internt og eksternt.’
- Udarbejdelse af tekster til bæredygtighedsrapport, hvor I samler resultater, ambitioner, mål og indsatser i en veldokumenteret og troværdig bæredygtigheds- rapport, der giver kunder, leverandører og finansielle partnere indsigt i jeres proces og resultater.