Blog: Partnerskaber og netværk gør processen med den grønne omstilling mere overskuelig

Af Pia Rathsach, Klumme: Erhverv København, 27. januar 2020

Verdensmål virker kun med handling

Da jeg tilbage i 2009 udviklede den første GoGreen-guide over bæredygtige virksomheder i København, var det et helt egoistisk behov, jeg dækkede. Jeg ville gøre en forskel med mine penge og lægge dem hos de virksomheder, der har truffet ansvarlige valg på mine vegne. I dag er drivkraften for mig et samlet grønt Danmark, hvor markedet er styret af ansvarlighed og omtanke.

De 17. Verdensmål er blevet en stærk rettesnor for virksomheder, men mange oplever, at det er svært at komme i gang med konkrete handlinger. Er du en startup, mindre eller mellemstor virksomhed går dagen med drift og de obligatoriske administrations rutiner. Først når familien er gået til ro, er der tid til at researche på fx plastikfri emballage, GOTS certificeret bomuld, samarbejdspartnere med transparens i hele leverandørkæden og produktion med ordentlige arbejdsforhold.

Bæredygtigheds-begrebet er svært at håndtere, fordi arbejdet med grøn forretningsudvikling er dilemmafyldt. Intet er sort/hvidt eller 100%, og ofte må man gå på kompromis og finde løsninger, der kan håndteres lige nu og her for så at udvikles hen ad vejen.

“Vi oplever GoGreen som et fællesskab hvor vi både presser og støtter hinanden til hele tiden at være i udvikling og sætte nye ambitiøse mål for det bæredygtige fundament i vores virksomheder.” Johanne Kjærum, medejer Langsamt’

For mindre og mellemstore virksomheder, der ikke har en stor organisation i ryggen, kan det være en sej omgang bare at vide, hvor man skal starte.

Og det er det gab, GoGreen Danmark-netværket dækker. Erfaringerne gennem 10 års netværksarbejde viser, at grøn omstilling kan være en ensom rejse. Først og fremmest fordi det kræver stor viden, tid og ressourcer at finde vej i junglen af godt og skidt. Og den viden er nemmere at få adgang til via bredden af medlemmer i  GoGreen Danmark-netværket.

Fællesskab frem for enmandshær

Ingen kan udrette mirakler alene, og for mig at se ligger løsningen i vidensdeling og samarbejde på tværs af brancher, fag og størrelse. Adgangen til viden bliver en ekstra kapacitet at trække på i udviklingen af sin egen forretning. Derfor er sparring med andre ligesindede utrolig givtigt.

Skal der skabes seriøse og levedygtige forandringer, skal vi lære af hinanden og inspireres af ‘best practices’. Gennem møder i netværket med andre bæredygtige virksomheder, opbygges en vidensbank, som gør vejen lettere. For mange er netværket én stor leverandørkæde og en adgang til nye samarbejdspartnere og ikke mindst kunder.

“Kigger man på den sorte bundlinje, er netværket et oplagt sted at danne alliancer og samarbejder til gavn begge forretninger. Det har vi gjort brug af flere gange med stor succes”. Helene Liliendahl Spindoktrice / CSO Ecouture 

Det interessante er, at virksomhederne ser hinanden som kollegaer og ikke konkurrenter. Jeg oplever, at lysten til at hjælpe hinanden er uhørt stor, og det skyldes uden tvivl, at alle i netværket arbejder mod et fælles mål: Hvordan kan min virksomhed bidrage til at mindske overforbrug af jordens ressourcer?

Hvis vi skal lykkes med at nå ambitionen om regulering af vores ophedede planet, har vi brug for, at alle gode kræfter arbejder sammen og trækker i samme retning.